چاپ        ارسال به دوست

در گفت‌گو با استاد دانشکده علوم قرآنی ملایر بررسی شد؛

برگزاری کلاس های مجازی، فرصت یا تهدید

به گزارش ایحا، به دنبال تعطیلی دانشگاه ها به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا و به دستور دفتر مرکزی دانشگاه مبنی بر برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی؛ دانشکده علوم قرآنی ملایر همزمان با سایر دانشکده ها، کلاس های آموزشی خود را از تاریخ شانزدهم فروردین ماه در سایت رایلایو آغاز کرد، در همین راستا، مقدمات لازم برای ایجاد رویدادها در سایت رایلایو در هفته پایانی اسفندماه و توجیه اساتید و دانشجویان در اوایل فروردین انجام، مشکلات احتمالی ورود به سایت مرتفع و آمادگی لازم برای شرکت در کلاس ها فراهم شد.
به همین مناسبت گفت‌گویی با استاد صفاریان یکی از اساتید مدعو دانشکده علوم قرآنی ملایر داشتین تا نظرات ایشان را در این مورد جویا شویم.
ایحا ـ به نظر شما برگزاری کلاسها به صورت مجازی چه ضرورتی دارد؟ آیا بهتر نیست کلاسها تا پایان محدودیت های کرونایی تعطیل باشد و بعد از آن به صورت حضوری برگزار شود؟
پاسخ این سؤال کاملا روشن است. بله اگر معلوم بود که بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن دقیقا چه زمانی پایان می پذیرد، می توانستیم برنامه ریزی کنیم برای برگزاری کلاسها بصورت حضوری. چون کلاسهای مجازی هر چقدر هم باکیفیت باشد، به کلاس حضوری نمی‌رسد. اما در شرایط فعلی که معلوم نیست مسأله کرونا و تعطیلی های مربوط به آن تا چه زمانی ادامه دارد، برگزاری کلاسها به صورت مجازی کاملا امری ضروری است و در حقیقت چاره ای جز این نیست.
ایحا ـ کلاسهای مجازی چه مزایایی می تواند داشته باشد؟
علاوه بر اینکه در شرایط کنونی برگزاری مجازی کلاسها باعث بهره برداری مفید از زمان است، یکی از مهمترین مزیت‌های کلاسهای مجازی می‌تواند افزایش تمرکز و دقت مخاطبان بر روی مطالب ارائه شده توسط مدرس باشد.
در کلاسهای حضوری عوامل مختلف در کلاس و محیط باعث ایجاد اخلال در تمرکز فراگیران می‌شود. اما در کلاس مجازی، فراگیر می تواند شرایط مناسبی را برای خودش مهیا کند تا با تمرکز و دقت کامل مطالب کلاس را دنبال کند. بعلاوه اینکه استفاده از قابلیت های دیداری و شنیداری در کلاسهای مجازی، فرایند یادگیری را قابل دسترس تر می نماید.
بنظر بنده همین، مهمترین مزیت کلاسهای مجازی است که می توان در شرایط عادی هم به نوعی از این امتیاز بهره گرفت تا راندمان آموزشی بالاتر رود.
بعلاوه،مزیت های دیگری را نیز می توان برای کلاسهای مجازی برشمرد؛ از جمله: امکان تکرار مجدد کلاس(بصورت ضبط شده) برای فراگیران و خصوصا غایبان کلاس، صرفه جویی در زمان به دلیل حذف رفت و آمد و ...، حذف هزینه های جانبی برای دانشجویان مانند: رفت و آمد، خوابگاه و...
ایحا ـ آیا برگزاری کلاس های مجازی دارای اشکالاتی نیز هست؟
بله هر پدیده ای در کنار نقاط مثبت و مفید، معایب و نواقصی هم دارد. برگزاری کلاس های مجازی هم همین طور است. مهمترین اشکال، آماده نبودن بسترهای لازم برای برگزاری باکیفیت این کلاس‌هاست. برخی دانشجویان با مشکل سرعت پایین یا قطع شدن پی در پی اینترنت مواجه هستند. بطوری که برخی از آنان با اینکه بارها تلاش می کنند، اما امکان حضور در کلاس مجازی را ندارند.
اشکال دیگر این است که چون دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند، ممکن است شرایط کنونی را با ایام تعطیلات مساوی بدانند. منظور اینکه جدیت لازم برای پیگیری کلاسهای مجازی را نداشته باشند و خود را مشغول کارهای روزمره دیگر کنند.
از دیگر اشکالات این شیوه؛ کاهش انگیزه پژوهش به دلیل عدم حضور در فضای علمی، عدم دسترسی به کتابخانه و عدم برگزاری برنامه های فرهنگی و فوق برنامه است که موجب رفع خستگی های دانشجویان می شود.


١٣:١٨ - چهارشنبه ١٧ ارديبهشت ١٣٩٩    /    عدد : ٤٤٦٢    /    تعداد نمایش : ٣٩