حراست

  •  

    بسمه تعالی

     

    تعریف حراست:

    حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد. حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد، می تواند مشاور ارزشمندی برای مدیریت محسوب شود و از این رو در تحقق اهداف کلان، نقش کلیدی و حیاتی را ایفا نماید.

    جامعه ی حراست ها در راستای حفاظت از ارزش های والای نظام، حفظ نظم و انسجام در مجموعه ی مربوط و جلوگیری از انحراف و تخلف در امور اجرایی و دیگر زمینه ها ایجاد شده است.

    اهداف تشکیل حراست:

    ۱- صیانت از دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دستگاه ها

    ۲- صیانت از کارکنان، اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده، اماکن، تاسیسات و اموال دستگاه ها

    ۳- شناسایی آسیب ها، تهدیدها و انجام اقدامات پیشگیرانه

    ۴- مقابله با توطئه و نفوذ عوامل بیگانه و ضد انقلاب و عوامل ایجاد نارضایتی

    شرح وظایف حراست دانشگاه:

    ۱- برنامه ریزی فعالیت های حراست در راستای اهداف، سیاستهای دانشگاه و نظارت بر اجرای آنها

    ۲- جلوگیری از آلوده شدن پرسنل به تخلف و مفاسد

    ۳- صدور مجوزهای لازم به منظور انجام سفرهای خارجی

    ۴- ارائه خدمات آموزشی و توجیه کارکنان در راستای حراست و مراقبت های حفاظتی از تاسیسات و اماکن و حفاظت از اسناد طبقه بندی شده

    ۵- حفاظت از اسناد، اماکن، شبکه های ارتباطی و محیطهای تحت پوش به منظور جلوگیری از هرگونه تهدید و خطرات احتمالی

    ۶- نظارت بر امحاء اسناد و مدارک طبقه بندی شده

    ۷- دریافت، ثبت، نگهداری و حفاظت از مکاتبات محرمانه، اطلاعات حساس و کلیدی

    ۸- ایجاد بایگانی و دبیرخانه محرمانه به منظور دریافت و ثبت و صدور نامه های طبقه بندی شده

    ۹- طبقه بندی تاسیسات و اماکن و ارائه طرح های حفاظتی برای آنها به منظور جلوگیری از اخلال در نظم و خراب کاری  

    ۱۰- کنترل تردد کارکنان، ارباب رجوع و خودروها

    ۱۱- ارائه طرح حفاظتی تامین مراسم، همایش ها، نمایشگاه، جشنواره و ... و نظارت بر انجام آنها

    ۱۲- انجام استعلامات جهت گزینش کارکنان و صلاحیت افراد برای بکارگیری در پست های سازمانی

    ۱۳- تهیه وسایل و تجیهزات حفاظتی لازم برای کارکنان و نگهبانان

    ۱۴- رسیدگی و بررسی تخلفات احتمالی در زمینه های موضوعات حراستی

    ۱۵- ارائه خدمات مشورتی مورد لزوم حراست به ریاست دانشگاه:

    الف) شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی دانشجویان و اساتید و ...

    ب) شناسایی نفوذ و توطئه احتمالی عوامل بیگانه و ضد انقلاب داخلی

    ج) شناسایی عوامل فساد و سوء استفاده های احتمالی مالی

    ۱۶- صدور کارت شناسایی کارکنان

    ۱۷- انجام سایر وظایف محوله

    ۱۸- تهیه اخبار و گزارشات حراستی و ارجاع به مراجع ذیربط

    سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد:

    اول: نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده

    دوم: نقش اصلاح کننده یا درمان کننده

    سوم: نقش جدا کننده از سیستم

    ارتباط با حراست:

    پل ارتباطی حراست دانشگاه با کارکنان، اساتید و دانشجویان  تلفکس: ۰۲۵۳۷۶۰۳۱۹۱ و رایانامه:  Herasat@quran.ac.ir

منو کنار

  • منو کنار
ملایر ، شهرک ولی عصر (عج) ، میدان قائم ، بلوار فاطمیه صندوق پستی: 39433 - 65713 تلفن: 33338301 - ۰81
ملایر ، شهرک ولی عصر (عج) ، میدان قائم ، بلوار فاطمیه صندوق پستی: 39433 - 65713 تلفن: 33338301 - 081
{rsform 72}
دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧