بسمه تعالی
تعریف حراست: حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد. حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد، می تواند مشاور ارزشمندی برای مدیریت محسوب شود و از این رو در تحقق اهداف کلان، نقش کلیدی و حیاتی را ایفا نماید. جامعه ی حراست ها در راستای حفاظت از ارزش های والای نظام، حفظ نظم و انسجام در مجموعه ی مربوط و جلوگیری از انحراف و تخلف در امور اجرایی و دیگر زمینه ها ایجاد شده است. اهداف تشکیل حراست: ۱- صیانت از دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دستگاه ها ۲- صیانت از کارکنان، اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده، اماکن، تاسیسات و اموال دستگاه ها ۳- شناسایی آسیب ها، تهدیدها و انجام اقدامات پیشگیرانه ۴- مقابله با توطئه و نفوذ عوامل بیگانه و ضد انقلاب و عوامل ایجاد نارضایتی شرح وظایف حراست دانشگاه: ۱- برنامه ریزی فعالیت های حراست در راستای اهداف، سیاستهای دانشگاه و نظارت بر اجرای آنها ۲- جلوگیری از آلوده شدن پرسنل به تخلف و مفاسد ۳- صدور مجوزهای لازم به منظور انجام سفرهای خارجی ۴- ارائه خدمات آموزشی و توجیه کارکنان در راستای حراست و مراقبت های حفاظتی از تاسیسات و اماکن و حفاظت از اسناد طبقه بندی شده ۵- حفاظت از اسناد، اماکن، شبکه های ارتباطی و محیطهای تحت پوش به منظور جلوگیری از هرگونه تهدید و خطرات احتمالی ۶- نظارت بر امحاء اسناد و مدارک طبقه بندی شده ۷- دریافت، ثبت، نگهداری و حفاظت از مکاتبات محرمانه، اطلاعات حساس و کلیدی ۸- ایجاد بایگانی و دبیرخانه محرمانه به منظور دریافت و ثبت و صدور نامه های طبقه بندی شده ۹- طبقه بندی تاسیسات و اماکن و ارائه طرح های حفاظتی برای آنها به منظور جلوگیری از اخلال در نظم و خراب کاری ۱۰- کنترل تردد کارکنان، ارباب رجوع و خودروها ۱۱- ارائه طرح حفاظتی تامین مراسم، همایش ها، نمایشگاه، جشنواره و ... و نظارت بر انجام آنها ۱۲- انجام استعلامات جهت گزینش کارکنان و صلاحیت افراد برای بکارگیری در پست های سازمانی ۱۳- تهیه وسایل و تجیهزات حفاظتی لازم برای کارکنان و نگهبانان ۱۴- رسیدگی و بررسی تخلفات احتمالی در زمینه های موضوعات حراستی ۱۵- ارائه خدمات مشورتی مورد لزوم حراست به ریاست دانشگاه: الف) شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی دانشجویان و اساتید و ... ب) شناسایی نفوذ و توطئه احتمالی عوامل بیگانه و ضد انقلاب داخلی ج) شناسایی عوامل فساد و سوء استفاده های احتمالی مالی ۱۶- صدور کارت شناسایی کارکنان ۱۷- انجام سایر وظایف محوله ۱۸- تهیه اخبار و گزارشات حراستی و ارجاع به مراجع ذیربط سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد: اول: نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده دوم: نقش اصلاح کننده یا درمان کننده سوم: نقش جدا کننده از سیستم ارتباط با حراست: پل ارتباطی حراست دانشگاه با کارکنان، اساتید و دانشجویان تلفکس: ۰۲۵۳۷۶۰۳۱۹۱ و رایانامه Herasat@quran.ac.ir |